Lecot zet leveranciers in de bloemetjes op de nieuwjaarsreceptie
Rik Lecot blikte terug en keek vooruit, en stelt daarbij zijn klanten meer dan ooit centraal.
“De belangrijkste realisatie het afgelopen jaar was, in de mate van het mogelijke, onze service naar onze klanten hoog houden”, vertelt co-CEO Rik Lecot. “En daarvoor gaan we diep, medewerkers van alle afdelingen sprongen bij in de logistiek of winkels bij grote corona-uitvallen. We hebben ook onze stock gevoelig verhoogd.”
Alles voor de klant
In vogelvlucht presenteerde Rik Lecot de initiatieven die het bedrijf vorig jaar nam om het werk van zijn klanten te vereenvoudigen:
- De lancering van een gloednieuwe productbuilder voor lades, in samenwerking met Hettich. Je bestelt je lades op maat eenvoudig online en binnen de vijf werkdagen worden ze geleverd.
- In Wetteren, Diksmuide, Geraardsbergen en Ninove kwamen er nieuwe vestigingen zodat je ook in die regio’s nog sneller aan je materialen raakt.
- Het Lecot E-Learning platform werd gelanceerd zodat je sneller weg bent met nieuwe producten en gereedschappen. Het wordt in de toekomst verder uitgebreid.
- Lecot Connect werd uitgerold: een slim en efficiënt asset management systeem waarmee je jouw werkmateriaal beheert. Hiermee weet je precies welk materiaal je beschikbaar hebt, waar het zich bevindt en wanneer een toestel binnen moet voor onderhoud of keuring.
- Met Lecot on Tour organiseerde de groothandel opnieuw zijn eigen succesvolle vakbeurs, waar je kon kennismaken met het aanbod van diverse leveranciers.
- Er werd een service programma opgestart voor de installatie en het onderhoud van Renson doekzonwering, een oplossing voor vakmannen die zich liever toeleggen op de productie en plaatsing van de ramen terwijl ze de installatie van de doekzonwering aan een plaatsingsploeg van Lecot overlaten.
Achter de schermen
Achter de schermen blijkt Lecot eveneens hard aan het werk te zijn om zijn organisatie zo klantvriendelijk mogelijk te maken. Zo werd tijdens de presentatie duidelijk dat de speler investeerde in een nieuw CRM-systeem om zijn interne processen te stroomlijnen en een nieuw warehouse management systeem om nog flexibeler te kunnen leveren. Aan het e-commerce platform werd verder gesleuteld zodat er nog vlotter online besteld kan worden, en de groothandel blijft investeren in de opleiding van zijn eigen medewerkers, zodat ze jou op hun beurt zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Geen sinecure, gezien het enorm uitgebreide gamma. Al deze inspanningen hebben Lecot geen windeieren gelegd: ze wisten in 2021 een omzetstijging van 12% op te tekenen.
De toekomst
Ook voor Lecot is het koffiedik kijken. Ze verwachten komend jaar een omzetgroei van 5,3% op te tekenen.
“Is dit optimistisch of pessimistisch, eerlijk gezegd weet ik het niet meer”, vertelt Rik Lecot daarover. “We worden elke dag overdonderd met berichten dat werven vertragen maar orderboekjes goed gevuld zijn. Dat er genoeg werk is, maar te weinig personeel. Dat levertermijnen van productie exploderen. Dat de oorlog zwaar impact heeft.”
Riks advies is: “Kijk niet om en doe gewoon zo goed mogelijk verder.” Het komende jaar gaat de grootste investering naar de uitbreiding van de logistiek.
“Doordat we het gebouw naast ons kantoor in Heule wisten te kopen, komt er 20.000 m2 bij. Dat is meer dan een verdubbeling van onze capaciteit.” Er staan ook zes nieuwe winkels op de planning en een wel heel originele Lecot on Tour: “Dit jaar zal die niet doorgaan in een hal, maar op een boot die op 5 dagen evenveel steden zal aandoen: Gent, Brussel, Antwerpen, Hasselt en Luik.”
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief
Fixotherm: nieuw systeem voor een 100% waterdichte EPB-proof vensterbank
Belga Plastics nv, bekend als specialist in luchtdichtingssystemen onder het merk BelgaClima, lanceert een nieuw systeem waarmee je elke…SWOT op de toekomst: de visie van Luc Saey
We hebben geen glazen bol, de toekomst voorspellen is dus onbegonnen werk. Daarom kozen we voor ‘the next best thing’ en schotelden enkele…SWOT op de toekomst: de visie van Mark Beukert (Gealan)
We hebben geen glazen bol, de toekomst voorspellen is dus onbegonnen werk. Daarom kozen we voor ‘the next best thing’ en schotelden we…Fons Leroy over de uitdagingen op de arbeidsmarkt: "Tijd om klassieke opvattingen in te ruilen voor nieuwe wegen"
Ook al zijn we geen ‘Madame Soleil’ en hebben we geen glazen bol om de toekomst te voorspellen, toch zijn er een aantal tendensen die zeker…
Lees de laatste editie nu gratis online
Horeca Beursstand Keukens De AbdijOnderwijs Optopping atheneum MariakerkeKantoor Apotheek in CLTKantoor Totaalinrichting optiekzaakResidentieel Renovatie herenhuisResidentieel Totaalinrichting particuliere woningKantoor Totaalinrichting kantoor EuropabankResidentieel Thuiswerkplek 2.0Residentieel Keuken in sixties-sfeerResidentieel Toekomstgerichte nieuwbouw voor levenslang wonen