DSM Keukens trekt volop de kaart van de ‘harmonieuze woonruimte’
Wat was de aanleiding om dit concept te introduceren?
“DSM More is het gevolg van de trend om de keuken nog verder open te trekken. De manier waarop we wonen en werken evolueert, en onze interieurs evolueren mee. Met DSM More willen we slimme oplossingen aanreiken om werk- en woonruimtes naadloos te integreren. Klanten kunnen bij ons nu tv-meubels, inkomhallen, bureaus, dressings en zelfs wasplaatsen laten ontwerpen met dezelfde materialen De ‘more’ staat voor ‘meer dan keukens’. Klanten vragen ons om ook de wasplaats in te richten, de bijkeuken, een dressing en eventueel zelfs een tv-meubel. Onze focus ligt uiteraard op de keukens omdat we daar de meeste expertise hebben, maar onze klanten vertrouwen er duidelijk op dat wij ook die andere vakkundig inrichten
Wat houdt het More concept precies in?
“Het concept is vooral interessant voor open ruimtes zoals lofts en moderne woningen, waar een visuele eenheid voor rust en balans zorgt. Door kleuren en materialen slim te combineren, ontstaat er een eenheid die de woonruimte groter en meer samenhangend doet aanvoelen. Het DSM More concept draait dus vooral om het doortrekken van die materialen, kleuren en afwerkingen uit de keuken naar andere ruimtes in huis. Bijkeuken, woonkamer en sinds corona ook meer en meer thuiskantoren, ... de stijl kan in principe overal worden doorgetrokken met het oog op een harmonieuze, stijlvolle en functionele leefomgeving waarin alles naadloos op elkaar aansluit.”
Wat betekent dat concreet voor de klant?
“Het concept heeft meerdere voordelen. In de eerst plaats de samenhang in stijl en sfeer doorheen de volledige woning, maar ook meer rust en meer elegantie in het interieur dankzij consistente materialen en afwerkingen. We willen er wel de nadruk op leggen dat het om op maat gemaakte oplossingen gaat die zowel praktisch als esthetisch sterk staan en borg staan voor een veelzijdig en tijdloos design. Keuken en interieur vormen één geheel. Wij bieden dus meer dan een keuken. We gaan voor een interieurvisie die meegroeit met de wensen van de klant en, zoals eerder aangegeven, inspeelt op de toenemende vraag naar eenheid in woonruimtes.”
Voor alle duidelijkheid: de keuken blijft toch jullie corebusiness?
“Dat klopt, maar we evolueren mee met de tijd en kijken verder dan onze neus lang is. In elke toonzaal hebben we vandaag ook een dressing staan, een tv-meubel of een wasplaats met wasmachine, droogkast en opbergkasten. Een keuken bestaat ook uit kasten, wij vonden het heel nuttig om dan gewoon de klant de mogelijkheid tot meer, tot ‘More’ te geven. We merken zelfs dat er vandaag meer en meer afspraak worden gemaakt om een dressing bij DSM aan te kopen. Soms hebben de mensen een keuken en gaan ze later voor een dressing, maar evengoed gebeurt nu het omgekeerde. Ze koppen nu eerst een dressing om dan na een aantal jaar daar ook de keuken bij te nemen.”

Het zaakvoerders-team van DSM met tweede van rechts Sofie De Schepper
Richt het concept zich specifiek tot de consument of ook tot andere doelgroepen zoals projectontwikkelaars, aannemers, architecten, ...?
“Het concept DSM More richt zich in eerste instantie naar de consument, maar evenzeer naar andere belangrijke doelgroepen zoals architecten, bouwpromotoren en aannemers. Net daarom hebben we DSM Pro opgericht, een aparte tak binnen onze werking die zich specifiek toelegt op samenwerkingen met deze professionele partners en op grotere of specifieke bouwprojecten. De kracht van DSM ligt in het directe, persoonlijke contact – niet alleen met particuliere klanten, maar ook van onze familie naar de bouwpromotoren toe. Zo kunnen we snel schakelen, maatwerk leveren en écht meedenken in het hele bouwproces.
Met More onderscheidt DSM zich van andere keukenaanbieders. Op welke andere manieren onderscheidt DSM zich verder?
“Dan moeten we heel ver terug in de tijd. Wij zijn en blijven een familiebedrijf met ondertussen 105 jaar ervaring en dat maakt ons tot de enige in de keukenwereld die een zo lange geschiedenis heeft. We werken met eigen interieurarchitecten die mede door ons partnership met Bart Appeltans mee zijn met de laatste nieuwe trends. Wij doen ook beroep op onze eigen vakkundige plaatsers. Een ander punt is de ‘twee jaar prijsvastheid’. Wie vandaag een bestelling plaatst, is zeker dat die prijs de komende twee jaar niet zal veranderen, ongeacht wat in deze snel evoluerende wereld gebeurt. Dat garanderen wij zonder addertjes onder het gras. Op de realisaties bieden we dan weer een levenslange servicegarantie. De klant kan rekenen op de ruimste keuze in materialen en deskundig advies op maat. We vertrouwen niet alleen op wat op plan staat, maar komen thuis opmeten zodat we 100% zeker zijn van onze zaak. Bij DSM Keukens heeft elke klant ook zijn of haar persoonlijke dossierbeheerder. Voor de mensen is het handig dat ze slechts één aanspreekpunt hebben dat van A tot Z op de hoogte is van hun project.”
We werken met eigen interieurarchitecten die mede door ons partnership met Bart Appeltans mee zijn met de laatste nieuwe trends
Als grote speler volgen jullie uiteraard de markt op de voet en kunnen jullie snel inspelen op veranderende trends. DSM More is daar een goed voorbeeld van, maar welke trends zien we anno 2025 nog in de keuken, bijvoorbeeld op vlak van materialen, kleuren, design, ...?
“Wij bezoeken altijd alle nationale beurzen en we gaan naar het buitenland, waar we uitkijken naar zaken of ontwikkelingen die mogelijks hier de komende jaren ‘in’ kunnen worden. Twee jaar geleden zagen wij al dat natuurlijke materialen en organische vormen trends gingen zijn. En dat is vandaag ook zo. Als je een bezoek brengt aan onze toonzalen zal je zien dat natuurlijke materialen en organische vormen daar hun verdiende plaats hebben gekregen. Dat sluit nauw aan bij de trend naar geborgenheid en rust die zich momenteel doorzet. Daarom opteren we graag voor keukens met afgeronde vormen, boogvormige nissen en natuurlijke houtpatronen want de samenhang daartussen zorgt voor een zachte, uitnodigende sfeer. Mensen houden vandaag ook van gezellige eethoekjes en waar vind je die beter dan in de keuken. De plaats waar, eventueel samen, gekookt en gegeten wordt is ook dé plek om samen te komen. Ik denk voor de vuist weg aan knusse, op maat gemaakte zitbanken en ronde tafels die de keuken transformeren tot een sfeervolle ontmoetingsplek. Dat is perfect voor zowel grote als kleine ruimtes. Die sfeer en geborgenheid keert ook terug in de warme kleuren in de keuken. Wit was heel lang dé standaard, maar maakt nu plaats voor warme tinten zoals terracotta, bruin, beige en warm grijs. Gekleurde fronten, tegels en zelfs marmerprints geven de keuken karakter en gezelligheid.”
Over actuele ontwikkelingen gesproken: hoe staat DSM tegenover Artificiële Intelligentie in de keuken? Wordt dit reeds toegepast bij jullie of zijn er plannen om dat te doen?
“Op dit moment hebben wij bij DSM enkele AI-implementaties in de keuken samen met onze partners. Zo zien we dat enkele van onze partnermerken wel al stappen zetten in deze richting. AEG/Electrolux bijvoorbeeld heeft de AI Taste Assist-functionaliteit gelanceerd in hun nieuwe ovens met CookSmart Touch display. Deze technologie stelt gebruikers in staat om via de AEG-app recepten optimaal te benutten en oveninstellingen automatisch te laten aanpassen op basis van online recepten, rekening houdend met het specifieke type oven. Andere partners, zoals Franke en Componenti, zitten nog in de onderzoeks- of studiefase. Zij bekijken onder andere hoe AI kan bijdragen aan een betere klantenservice of een efficiënter logistiek en productieproces. Kortom, hoewel DSM zelf nog geen concrete AI-oplossingen in de keuken toepast, werken we nauw samen met onze partners en volgen we de innovaties op de voet met het oog op toekomstige toepassingen.
Iets concreter in moderne keukens is IoT. Hoe staat DSM tegenover het Internet of Things?
“Binnen DSM zien we het Internet of Things (IoT) als een belangrijk onderdeel van de toekomst van de keuken. Hoewel we zelf geen IoT-oplossingen ontwikkelen, werken we ook hier samen met partners die hier wel al concrete stappen in zetten. Veel sluit natuurlijk aan bij AI, beide ontwikkelingen horen samen en zijn nauw met elkaar verweven. Ook hier hebben we bijvoorbeeld AEG/Electrolux met hun nieuwe generatie ovens die de mogelijkheid creëren om via een app recepten te selecteren en oveninstellingen automatisch aan te passen. Deze apparaten zijn verbonden met het internet en maken gebruik van slimme functies zoals AI Taste Assist. En dat is nog maar één voorbeeld van IoT-toepassing in de keuken, waarbij hardware, software en connectiviteit samenkomen om de gebruikerservaring te verbeteren. Wij houden ten volle rekening met onze klanten en hun wensen, daarom is het in onze bedrijfsfilosofie niet meer dan normaal dat we hard inzetten op alles wat het comfort van de mensen, in ons geval in de keuken, ten goede komt.”